Sinds deze week heeft de gemeente een digitaal meldpunt voor problemen met verhuurders. Hier kunnen mensen problemen melden die ze ervaren met verhuurders, als huurder of als woningzoekende.
Als blijkt dat een verhuurder zich niet aan de wettelijke regels houdt dan kan de gemeente maatregelen nemen en de verhuurder bijvoorbeeld een boete geven.
Wethouder Tim Simons (wonen): “We willen dat iedereen die in Drimmelen woont zich thuis fijn en
veilig voelt, ook als je huurt. In de meeste gevallen gaat het goed tussen huurder en verhuurder, maar
met dit meldpunt hopen we dat, als er toch een paar rotte appels tussen blijken te zitten, we die snel
uit de mand kunnen halen.”
Wet Goed Verhuurderschap
Sinds dit jaar is er de Wet Goed Verhuurderschap. In deze wet staan duidelijke regels waar
verhuurders zich aan moet houden. Als een verhuurder dit niet doet, kan een huurder, omwonende of
woningzoekende dit melden op de website van de gemeente www.drimmelen.nl, zoekwoorden
‘meldpunt problemen met verhuurders’. Het meldpunt is bedoeld voor meldingen over particuliere
verhuurders, variërend van verhuurders die een enkel appartement verhuren tot de huisvesting van
bijvoorbeeld arbeidsmigranten. Huurders van Woonvizier kunnen een klacht indienen bij de corporatie
zelf. De klachtenprocedure is te vinden op de website van de corporatie.
Problemen?
Bij het meldpunt kan een huurder of woningzoekende terecht bij vermoedens van overtreding van één
of meer van de algemene regels van de Wet. Het gaat bijvoorbeeld om een vermoeden van
discriminatie, intimidatie, of als een verhuurder de huurovereenkomst niet schriftelijk wil vastleggen.
Een overzicht van de algemene regels inclusief een uitleg hiervan is te raadplegen op de website van
de Rijksoverheid.
Het meldpunt is niet bedoeld voor klachten over de hoogte van de huur. Die kunnen gemeld worden
bij de landelijke Huurcommissie.