Er zijn maar weinig mensen die weten dat er vroeger een station in Hooge Zwaluwe was en nog minder mensen die weten dat dat station ongeveer een halve kilometer grond besloeg. Het station dat werd gebouwd omstreeks 1860/1870, begon bij het spoorwachtershuisje, dat nog altijd in Hooge Zwaluwe, staat en eindigde pas tientallen meters voorbij de Moerseweg, waar het hoofdstationsgebouw stond. Johan Merkx, geboren en getogen in Hooge Zwaluwe, bouwt momenteel aan een schaalmodel van het station, de goederenloods, het toiletgebouw en de bijbehorende 3 perrons, 5 à 6 sporen en 9 wissels die het station vroeger rijk was.
Het station Hooge Zwaluwe deed in de vroegere jaren dienst als zowel een station voor personenvervoer, als voor goederenvervoer. Het precieze bouwjaar is niet exact te zeggen, maar ligt rond 1860 / 1870. Vanaf station Hooge Zwaluwe kon je in een directe verbinding naar Den Bosch reizen, met de bijbehorende tussenstops in bijvoorbeeld Waspik en Waalwijk. Een goederentrein kon onder een enorme kraan stoppen, waar ladingen in en uit vrachtwagens en in en uit wagons werden getakeld. Het blijkt een veelgebruikt station, waar een spoorwachtershuisje werd geplaatst. De spoorwachter was verantwoordelijk voor het bedienen van de slagbomen, wanneer er een trein aankwam. Met 5 of 6 sporen een hele dagtaak. De Moerseweg liep toentertijd nog niet rechtdoor, maar sloeg voor het spoor linksaf richting de doorgaande Kerkdijk en uiteraard vice versa. In 1950 stopte het personenvervoer, waarna in 1960 het stationsgebouw en toiletgebouw gesloopt werden. In 1966 volgde de sloop van het goederengebouw en werden tevens de sporen, op één spoor na, afgebroken. Vandaag de dag staat er nog één klein elektriciteitskastje, als vervlogen herinnering aan wat ooit was.
Johan wil die herinnering juist in leven houden. “Ik kan me nog heel vaag herinneren dat de goederenlijnen er nog waren, het personenvervoer heb ik niet meegemaakt. Ik heb altijd al een interesse in treinen gehad, ook in het modelbouwen en ja, ik dacht een paar maanden terug ‘laat ik het station Hooge Zwaluwe gaan nabouwen’. Het idee ontstond gewoon, zomaar, als rasechte Hooge Zwaluwnaar vind ik dat natuurlijk mooi en ik wil het als het straks af is, tentoonstellen aan de gemeenschap, bijvoorbeeld als de molen (Zeldenrust) een open dag heeft, of tijdens een dorpsfeest of iets dergelijks. Dat zie ik dan wel weer.” Johan bouwt het station op een schaal van 1:87, wat eigenlijk een beetje een standaardmaat is voor modelbouwers. Dat betekent wel dat het uiteindelijke schaalmodel, maar liefst 4 meter lang zal worden. “Ik wil het station dan opdelen in verschillende bakken, zodat deze gemakkelijk te vervoeren zal zijn en ergens opgebouwd kan worden. Je kunt natuurlijk wel nagaan dat als het station vroeger zo lang was, dat het schaalmodel ook lang zal worden, tenzij je in een heel kleine schaal gaat bouwen. Maar dan zie je er haast niets meer van, ik wil juist ook mensen bij het station plaatsen, er zit er al eentje op de hoge kraan”, glundert Johan trots.
Op dit moment heeft Johan de goederenloods, de kraan en het toiletgebouw in model gebouwd. Het grote stationsgebouw moet nog, evenals de sporen en de wissels. Het is dan ook een project voor langere tijd. “Ik wil het zo goed mogelijk nabouwen, maar wil ook een beetje mijn fantasie de vrije loop laten. Zo heeft er bijvoorbeeld een gezin gewoond boven het station. Ik ben benieuwd waar zij hun was droogden. Ik wil gerust een wasrekje maken, maar dan moet ik wel weten waar ik hem moet plaatsen”, lacht hij. Johan heeft toegang tot archieven, beeldmateriaal en een boek over de spoorlijn, maar om tot een zo goed mogelijk beeld te komen, zou hij graag in contact komen met mensen die (privé)foto’s hebben waar het station op staat of die hem verhalen of anekdotes over het station kunnen vertellen. “Hoe zag het eruit, is er ooit eens iets gebeurd wat ik uit kan beelden en mee kan nemen in het schaalmodel, dat soort dingen. Er moet zoveel over te vertellen zijn, ik ben echt heel benieuwd.” Contact opnemen met Johan mag via e-mail, johanmerkxzl3b@gmail.com.